Heeft u een nieuw paspoort nodig? Of komt u uw nieuwe rijbewijs ophalen? Dan helpen Sandra Stolk (53), Lex Karamat ali (23) of een van hun twaalf collega’s u. Sinds februari is er op drukke dagen ook een speciale uitgiftebalie.
De medewerkers van de publieksbalies hebben in totaal zo’n 35.000 klantcontacten per jaar. Zij helpen vooral inwoners die een persoonlijk document aanvragen en dat later ophalen. Lex werkt sinds februari bij de uitgiftebalie. Deze is speciaal ingericht om wachttijden te verkorten. “Inwoners hoeven geen afspraak te maken om iets op te halen. Eerst moesten mijn collega’s hun dan tussen de afspraken door helpen. Dankzij de uitgiftebalie zijn de wachttijden nu bijna gehalveerd.”
Lex studeert ondernemerschap naast zijn parttime baan bij de gemeente. “Mijn schoonmoeder werkte hier en vertelde dat er een uitgiftebalie zou komen. Ze vroeg of dat wat voor mij was.” In de zomerperiode werkte hij er meerdere dagen per week, nu alleen op de woensdagen. “Soms kwamen er op een dag wel negentig inwoners hun document ophalen.” Hij lacht: “Ik ben zelfs een keer herkend door iemand op een festival aan wie ik een document heb uitgereikt.”
Verantwoordelijkheid, daar is hij zich steeds van bewust tijdens zijn werk. “Ik doe de laatste controle voordat iemand zijn of haar document krijgt. Het meest belangrijke is daarbij de identificatie: is degene die het document ophaalt wel degene voor wie het document is? Elke klik heeft een gevolg. Het is gevarieerd werk, terwijl ik vaak hetzelfde doe.”
Zijn collega Sandra Stolk werkt ongeveer anderhalf jaar voor de gemeente. “Het is een mooie combinatie, het directe contact met inwoners en het administratieve werk achter de schermen.”
Een groot voordeel van de uitgiftebalie, noemt zij naast het verkorten van de wachttijden, is dat Lex op drukke dagen de enige is die de uitgiftes doet. “Om fraude te voorkomen, mag de medewerker die de aanvraag doet, niet ook de uitgifte doen. Voordat we de uitgiftebalie hadden, moesten we daarom een inwoner soms naar een collega sturen, waardoor die langer moest wachten. Dat komt nagenoeg niet meer voor.”
Paspoortpiek
De uitgiftebalie voorkomt de enorme drukte door de ‘paspoortpiek’. Sinds 2014 zijn reisdocumenten voor volwassenen namelijk niet meer vijf jaar geldig, maar tien. Dat betekende dat vanaf 2024 meer inwoners een nieuw document komen aanvragen. In 2024 waren dat er tot nu toe twee keer zoveel dan in 2023. Deze ‘paspoortpiek’ duurt tot en met 2028.
Naast het verkorten van de wachttijden, is het voor u als inwoner nu makkelijker om digitaal een aanvraag te doen voor het verlengen van uw rijbewijs. U kunt dat op ieder moment van de dag doen en hoeft dan nog maar één keer naar het gemeentehuis: als u uw rijbewijs ophaalt.
Binnenkort kunt u ook online uw reisdocumenten aanvragen. Nadat u de aanvraag online bent gestart, moet u binnen 28 dagen op het gemeentehuis uw vingerafdrukken laten opnemen en uw pasfoto inleveren. De afspraak op het gemeentehuis duurt dan korter omdat u online bent begonnen met de aanvraag. Inwoners die digitaal minder vaardig zijn, kunnen nog steeds bij de balie terecht voor hun aanvraag.
Door: Gemeente Ridderkerk